søndag den 17. marts 2013

Lines erfaring med Blogger for Ordblinde

På Heldagsskolen har vi haft et enkelt forsøg med at skrive en fælles Blog. Den kom til at hedde "Heldagsskolens Blog om Lincoln" og skulle indeholde erfaringsopsamling omkring emnet Lincoln - fordi kursisterne skulle i biffen og se filmen af samme navn. Pavia havde givet dem fine oplæg og gode indledende opgaver omkring emnet, og efter de så havde set filmen og arbejdet med opgaverne (på almindelig Word-manér) smed vi bomben og sagde, at nu skulle de prøve at skrive, hvad de vidste om enmet, ind i en såkaldt Blog.

Efter en halv times snak om hvad en Blog egentlig er for noget - og en god snak omkring selve ordet Blog (weB-LOG)under temaet Dagens Ord, blev kursisterne sluppet løs...efter en smøg og en stærk kop kaffe...

Først troede jeg ikke, at nogen af dem ville bide på. De var MEGET modvillige - for det involverede jo mange ting: man skulle lige omkring sin g-mail først og acceptere invitationen. Første forhindring, for flere af kursisterne bruger ikke deres g-mail til daglig og nogle døjer derfor med at huske koden. Men de mest modige og de mest føjelige (dem der altid gør hvad læreren siger uanset at de ikke har lyst) gik i gang, og snart var der 2-3 kursister i gang med at kigge på selve Bloggen.

Jeg havde oprettet Bloggen på forhånd et par dage i forvejen og inviteret alle kursisterne manuelt. (Det sidste betyder, at jeg bare havde indhentet deres G-mailadresser på gule sedler, hvorefter jeg skrev dem ind i mine G-mail-kontakter som en gruppe. Kunne ikke overskue at skulle omkring et spørgeskema også til indsamling af adresser, ligesom vi gjorde det på kurset.) Dette havde dog ikke forhindret nogle kursister i at slette invitationen, fordi de troede, at det var en eller anden virusmail (mit brugernavn på Bloggen er LPJ VUC Svendborg, og den kunne de så ikke lige gennemskue...) Men så lærte de også at gå ind i deres G-mail og finde slettede mails, og jeg lærte at lade være med at sende mails til mine kursister uden at advare dem på forhånd.

Da de første kursister have accepteret og læst mit indledende indlæg, satte jeg dem til først at kommentere mit indlæg og derefter selv at prøve at oprette et nyt indlæg. Derefter skulle de kommentere hinandens indlæg. Langsomt bredte interessen sig, for det var jo alligevel lidt sjovt at gå ind og se, hvad sidemanden havde fået lagt ind af billeder og links. Vores ordblinde kursister på Heldagsskolen er ret betænkelige ved at dele deres egne skriftlige produktioner med andre (har ikke så gode erfaringer med at skrive selv, men de er ret gode til at copy-paste og finde spændende tekststykker frem på nettet. Derfor lod jeg dem arbejde mest i det - med den betingelse, at hvis de copy-pastede noget tekst, så skulle de indsætte et link til, hvor de havde fundet teksten. Det tog de hurtigt til sig.

Også det med at lægge billeder ind virkede fint. Dog tror jeg, at vi kunne blive endnu bedre til det - kan huske at jeg selv sad og bøvlede med et billede, som Line Flintholm måtte hjælpe mig med, og det var noget med, at jeg skulle bruge "HTML" i stedet for "skriv" - men den problematik skal jeg lige have samlet op på , når vi ses...

Enkelte kursister begyndte også at lægge links til YouTube og andre steder med filmklip ind. Efter jeg havde vist dem hvordan man lægger et link ind, kom jeg i tanke om, at man vist også kunne indlejre en video direkte? Kan bare ikke huske hvordan man gjorde...?


Alt i alt var det en spændende oplevelse at se kursisterne gå fra nærmest total modstand og mismod (kl 8.45 da ideen blev præsenteret for dem) til faktisk rimelig heftig aktivitet og gå-på-mod og "jeg skal liiiiiige have sendt dèt her indlæg inden vi slutter!" kl 11.45 samme dag. Og puha, hvor var jeg og Pavia trætte i hovederne til frokost.


Noget, jeg opdagede EFTER hele seancen var slut, var, at vi havde gjort projektet yderligere besværligt for os selv ved at dumme os omkring CD-ORD, et redskab med oplæsnings- og ordforslagsfunktion, som mange af kursisterne på Heldagsskolen kan betegnes som værende stærkt afhængige af. Lige umiddelbart kan CD-ORD nemlig ikke bruges på Blogger/G-mail, men det kræver bare, at man går ind og ændrer i computerens sikkerhedsindstillinger i forhold til internetbrug med et par klik, og så er den fikset. Det gør vi fra starten næste gang, så kursisterne ikke skal sidde med et word-dokument som kladde ved siden af Bloggen...Det virkede lidt tungt, men kursisterne var egentlig ligeglade - de er bare så glade for at CD-ORD overhovedet findes, så en ekstra tur omkring Word gør ikke den store forskel for dem. Men jeg tror nu de vil blive gladere for at kunne skrive direkte i Bloggen.

Jeg vil ikke lægge et link til Bloggen her, for jeg har lovet kursisterne, at den ikke er tilgængelig for andre end de lærere, der er tilknyttet Heldagsskolen. Hvis I gerne vil se, hvad de har lavet, viser jeg gerne frem, hvis I kommer hen og spørger mig og kigger på min skærm. Men publicere Bloggen kan jeg ikke.

3 kommentarer:

  1. hvorfor kommer der ikke afsnit i den færdige tekst, selvom jeg laver afsnit i den tekst, jeg skriver på? Det er mega frustrerende!!! Jeg kan se, at Maja har fundet ud af at lave afsnit..ll

    SvarSlet
    Svar
    1. OK - det gør man så ved at gå ind i Indstillinger nederst i menuen til højre og klikke på "lav linjeafstand ved tryk på Return"... Så ved I det, hvis det skulle bliver et issue.

      Slet
  2. Hvor er du dygtig. Dejligt, at nogen får anvendt skidtet i praksis, og ovenikøbet konstaterer, at det kan bruges til noget.

    SvarSlet