søndag den 17. marts 2013

Tre dages erfaringer med udvalgte Web 2 værktøjer

Dag 1

Først i tirsdags, den 12., tog jeg springet og introducerede G-mail mm for mine kursister på FVU-holdet. Holdet består for 90 % vdkommende af tosprogede, hvoraf  en stor del har et meget begrænset  dansk sprog. For de flestes vedkommende gælder endvidere, at deres erfaringer med IT ligeledes er begrænsede. Til gengæld er de positive (en enkelt er skeptisk i forhold til IT, men det tager jeg ikke personligt!), og så kan man nå langt!

Kun én kursist havde i forvejen en G-mail-konto (kunne dog ikke huske adgangskoden), så jeg tjente også mine penge den time...Det lykkedes at få alle oprettet, og efterhånden som de blev det, gik de til lærer-pcen og skrev deres mailadr. (jeg havde oprettet et dokument - delt - og så skrev de sig selv ind).

Første opgave var at skrive i fællesdokument med overskriften Grønland. Vi havde dagen forinden i forbindelse med fællesaktivitet,Ordhjulet - Landstinget, snakket om det grønlandske valg, og ugen forinden havde én af kursisterne, der er fra Grønland, præsenteret sig selv og sit land. Så nu skulle de bare skrive løs - hvad de vidste om Grønland. Selv om de skriver (og snakker!) på meget forskellige niveauer, er de rimelig trygge ved hinanden, så det er ikke pga blufærdighed, nogle kun får skrevet ganske lidt. Men alle bidrog - nogle syntes, det var sjovt og inspirerende løbende at kunne se, hvad andre skrev - for enkelte var det svært at koncentrere sig om ens eget, når de blev "forstyrret/distraheret" af de andres skriblerier.

Efter en kort pause skulle vi  læse en avisartikel om det grønlandske valg - kun en enkelt valgte at læse den selv, de øvrige læste jeg for med mange stop og forklaringer undervejs. Herefter kom næste store udfordring - jeg havde oprettet et delt dokument, hvori jeg havde indsat en tabel med deres navne. Her skulle de så skrive et spørgsmål til teksten - de fleste stillede 2, 3 og 4 spørgsmål. De kunne fortsat følge med i medkursisternes skriveri, men det gav mere "ro", at der var et afmærket felt, hvori man skulle skrive. Inden vi skiltes (efter 4 lektioner), nåede vi i fællesskab at læse alle spørgsmålene igennem - og rettede, hvis det "sprogligt/forståelsesmæssigt var nødvendigt".

 

Dag 2

Hviler ikke på laurbærrene, så de havde fået invitation til blogger... alle var inde at kommentere mine indlæg. Og længere nåede vi ikke med fr.knudsens hold...

Jeg fik "en hjemmeopgave" for jeg havde ikke helt fået gennemtænkt, hvordan de skulle svare på spørgsmålene... de ville gerne gøre det hver for sig (dvs ikke skrive i fællesdokumentet) og så efterfølgende gennemgå dem i fællesskab. Så jeg fik tilføjet en ekstra kolonne i tabellen, hvori de kunne skrive deres svar, og så oprettede de hver især en kopi af dokumentet, som de så kunne åbne i deres eget drev(=hjemmeopgaven; nemt når man ved det).
Det forløb fint - selv om der var spørgsmål, som ikke kunne besvares ud fra artiklen (hvilket egentlig var meningen), men så var der ekstra udfordringer til de hurtige (og dygtige). Og så brugte vi naturligvis tid på at snakke om gårsdagens valg - Katrines (Kattaaraq) favorit vandt overlegent...

Dag 3


I forbindelse med at der for tre uger siden startede fire nye kursister på holdet, havde vi arbejdet med præsentationer (dem selv + land) i PowerPoint. Det havde været forholdsvis vellykket på flere måder; dels havde de fået kendskab til programmet, dels havde vi i forbindelse med deres fremlæggelser snakket en del om selvstændighed, demokrati, kolonimagt...Det var denne tråd, jeg fortsatte - med Grønland, lidt impulsivt, indrømmet!
Jeg oprettede en præsentation, med 8-10 dias og navngav dias'ene - med de grønlandske partier. Dette præsenterede jeg for holdet denne tredje dags morgen. De valgte sig ind på et parti (nogle var sammen to og to) og skulle så udfylde et dias el evt flere. "Bunden opgave" - præsention af deres parti (navn, partileder, ideologi, historie, valgresultat mv). Jeg havde på dias et lagt link , hvor de kunne starte med at søge oplysninger.
De tog opgaven til sig - og havde det ikke været pga diverse ydre udfordringer (lokaleforvisning, manglende og egne computer, der skulle på netværket, ny kursist der også lige skulle oprettes...) havde vi nået dagens mål - præsentation af de grønlandske partier mm, inden vi skiltes, men det var tæt på. Og så var der lige en kursist, der var kommet til at oprette en kopi af den fælles præsentaion og derved arbejdede i sin egen, der  derfor ikke lige var synlig i den fælles... det blev løst ved, at han delte sin præsentation med mig, der så kunne flette de to præsentationer.

Min "IT-skeptiske" kursist sagde i torsdags - "nu skal du ikke komme med mere, vi skal afprøve efter din næste kursusgang - men jeg tror trods alt, at alle synes, det har været en spændende, og meget ny, verden, de har fået en smule indsigt i...











3 kommentarer:

  1. Ih, jeg gad dælme godt være kursist på Toves FVU-hold! Det lyder helt fantastisk sjovt og udfordrende. De bliver SÅ dygtige! Selv Gitte. Hvad skal vi dog finde på at plage hende med på tirsdag? Skype? Fjernundervisning?
    Det der med at arbejde i kopier af fællesdokumenter - hm.. det skal jeg lige have undersøgt. Jeg tænker jo lidt omkring de fællesdokumenter, at man ikke nødvendigvis behøver fysisk at sidde og skrive hvert ord samtidig i dokumentet, men godt kunne skrive et lille indlæg i sit eget (rolige) dokument og så kopiere det ind i fællesdokumentet og dele det. Og så læse, hvad de andre har skrevet. På den måde får man hurtigt delt sit og de andres bidrag - men man slipper for "uroen" med alle de andre der skriver i dokumentet samtidig, som også jeg selv blev meget distraheret af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mht fællesdokument - det gjorde en stor forskel, da jeg havde oprettet tabellen og navngivet felterne - så var det langt nemmere for dem at navigere

      Slet
    2. det er derfor at lærere skal have forberedelsestid...

      Slet