mandag den 18. marts 2013

Mine erfaringer med brug af Google Docs og Blogger på et dansk som andetsprogshold på G-niveau

Jeg besluttede mig for at lave et google docs-dokument for at starte blidt. Mit hold skulle gøre sig overvejelser over 2 forskellige billeder som inspiration til en række tekster over et tema. Jeg lavede derfor 2 google docs-dokumenter og linkede til dem på vores rum i Fronter.
Min første udfordring var at skaffe computere, vi kunne arbejde på. Det lykkedes dels ved at nogle kunne sidde i studieværkstedet, nogle kunne bruge computeren i klasseværelset og en brugte min medbragte computer.
Jeg delte klassen i to dele, som skulle skrive i hvert sit dokument. Det lykkedes alle at finde deres dokument og at skrive tanker over billedet i dokumentet. Jeg havde indsat en tabel i dokumentet og nummereret felterne og hver kursist skrev så i sit felt. Kursisterne evaluerede alle, at det havde været sjovt at prøve at dele tanker på den måde og en god afveksling. Min oplevelse er, at det var dejligt at se kursisternes engagement og aktivitet. Selvfølgelig var der nogen, der drillede hinanden lidt i deres felter, men det var absolut kun på en sød måde. Jeg synes, at det er smart det med, at man kan dele dokumentet via et link, for så er det uafhængigt af, om kursisterne har en gmail, eller om jeg har deres email-adresser.
Den størrste hurtel for mig er at skaffe computere til alle.

Min anden erfaring er med blogger.com. Da vi i klassen skal læse en del noveller og digte, tænkte jeg, at det kunne være ssjovt at lave en blog, hvor jeg og kursisterne kan lave indlæg om de forskellige forfattere, vi læser tekster af. Derfor lavede jeg en blog, som jeg kaldte 'Vores blog'. Så linkede jeg til den i vores Fronterrum. I klassen viste jeg, hvordan man fik adgang, og hvad den handlede om. Jeg havde lavet de første indlæg dels med tekst og billede, dels med et link, hvor de kunne se en dukkefilm over en, vi lige havde læst.
Kursisterne har ikke computer med i undervisningen på nær en enkelt, der i reglen har en Ipad med. Hun fandt hurtigt bloggen. Nogle af de andre har tjekket den derhjemme.
Jeg havde håbet, at de kunne skrive indlæg dirkte via linket, så kuristerne ikke behøvede at oprette en gmail. Det fandt jeg ud af ikke var muligt. De havde altså kun læsemuligheder. Nå....., men så fik jeg deres emails og inviterede dem til bloggen. De, som havde andre mails en gmail, kunne stadig ikke lave indlæg, men nu kan de som

1 kommentar:

  1. Respekt for dig, AnneKristine! Tænk at du orker, når du ikke har faste computere til rådighed. Når jeg læser dit indlæg bliver jeg så taknemmelig for de faciliteter vi har på Heldagsskolen med computere til alle mand.

    Og som vores kloge lærere lige har sagt, så kan de jo skrive kommentarer på allerede eksisterende indlæg. Så kan man jo starte dér.

    SvarSlet