tirsdag den 12. marts 2013

Mine erfaringer med Web 2 værktøjerne

Jeg havde, inden første del af dette kursus, planlagt at mit danskhold skulle læse et fælles værk i ugerne mellem de to kursusdage. Jeg grublede lidt over, hvordan jeg kunne bruge Web 2 værktøjerne til dette.

Jeg fandt frem til, at jeg ville se på, hvad mind42.com kunne byde på, og jeg fandt hurtigt ud af, at det er et simpelt, men yderst anvendeligt værktøj! Så selvom vi ikke gennemgik det på første kursusdag, så har jeg brugt mind42 således, at kursisterne har oprettet sig og lavet et mind map, som de løbende fyldte ud, mens de læste bogen. Kursisterne skal så dele deres mind maps med mig, så jeg kan følge med og vise de forskellige mind maps på tavlen. Dermed er der mulighed for at snakke om forskellige måder at lave mind map på, hvordan man kan gøre det overskueligt, og i det hele taget bliver det synliggjort, at der er stor forskel på brainstorm og mind map.
Mine kursister er overvejende glade for mind42.com, og flere siger, at de vil bruge det i fremtiden.

Desuden har jeg oprettet en blog - også i forbindelse med læsning af det fælles værk - men den er der ikke kommet meget gang i endnu. Kursisterne finder det besværligt/forvirrende at bruge Blogger - jeg håber, det blot er startproblemer. De foreslog dog, at vi lavede en Facebook-gruppe i stedet, fordi:
"Alle har Facebook, og det er nemt, fordi vi kender det!"
Det overvejer jeg stadig, men jeg vil gerne prøve at få bloggen op at køre. Jeg tror, de lader sig forvirre over det, at man først kommer ind på sin egen blog-side, hvorefter man så kan få vist sine blogs - herefter bliver man så sluset videre til et nyt sted for at skrive et indlæg. Og s¨å skal man oveni købet trykke på "Udgiv" i stedet for "Gem" og "Luk" (som giver mere mening for kursisterne).

Som evaluering på hele forløbet har jeg tænkt at lave en formular i Google Drev, som et spørgeskema - dette når jeg dog ikke at lave med mine kursister inden anden kursusdag!

til sidst kan jeg nævne, at jeg selv er ret glad for de forskellige værktøjer. Jeg er begyndt at bruge mange af Googles værktøjer, og det er super smart, at det hele bare er lige ved hånden, når man er logget ind 'et sted!

5 kommentarer:

  1. Spændende erfaringer du har gjort dig med mind42. Måske må vi se et eksempel i forbindelse med introduktionen af værktøjet på kurset?

    Jeg tror dine erfaringer med blogger ER netop begyndervanskeligheder. Man kan overveje, hvordan man kan tilrettelægge indføringen i at bruge bloggen trinvist, fx. ved at give kursisterne et direkte link til 'forsiden' i første omgang, og ved at lade dem starte med at skrive kommentarer et par gange og blive fortrolige med det, før de giver sig i kast med at skrive indlæg. Måske har nogle andre gjort sig erfaringer med det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. tror jeg nok, at Anne Kristine har. Måske vil hun fortælle lidt

      Slet
  2. På HF i Marstal er kursisterne vældig erfarne i at bruge disse ny værktøjer. Alle lærerne har efterhånden været på kursus og har formentlig allesammen haft opgaver med hjem, der skulle prøves af. Det bevirker så til gengæld også, at de ved hvad de ikke har lyst til at arbejde med. Således sagde eleverne fra overfor taleprogrammet, da jeg foreslog at vi brugte det. Derimod arbejdede de beredvilligt i et fællesdokument jeg oprettede i googledocs. Det er min erfaring, på nuværende tidspunkt, at kursisterne er meget glade for den afveksling disse værktøjer giver i undervisningen og de har taget det til sig med glæde. Det er derefter min udfordring virkelig at anvende det i min daglige undervisning

    SvarSlet
  3. Jeg synes ligesom Maja, at designet i Blogger ikke er særlig "intuitivt brugervenligt". Og idet jeg har kursister, som hverken er særlig erfarne med websidedesign (hvor man finder de steder man skal trykke for at få l..... til at opføre sig som man gerne vil - fx gemme og udgive det man har skrevet) ELLER som læser særlig godt og derfor kan læse sig frem til at finde de rigtige steder at trykke, så har det også krævet en del hjælp at få dem i gang. Jeg forsøger lige selv at skrive et indlæg om min erfaring med Blogger.
    Dog vil jeg lige knytte en kommentar til Majas betragtning omkring FB - facebook. Ja, hvor ville det være meget lettere at benytte en platform, som kursisterne allerede er fortrolige med. Men jeg synes bare det også kræver en del forarbejde alligevel. Fx skal man tage diskussionen, om kursisterne skal oprette en "skole-profil" som de kan bruge. Jeg vil jo som lærer under ingen omstændigheder have blandet min private FB-profil ind i hverken undervisningen eller kursisternes privatliv. Og selvom JEG opretter en "skole-profil" og kalder mig Lærer-Line eller noget andet smart, så vil jeg jo få adgang til kursisternes private profil, med mindre kommunikationen skal foregå via deres "skoleprofil"... Men selvfølgelig - det gælder jo om at finde det der virker. Men som Line skriver - øvelse gør mester. Måske hander det bare om at tage nogle nye platforme til sig.

    SvarSlet